A look at the status of press freedom in the past

by Janet Jagan - May 10, 2008

The challenge to colonial rule in the then British Guiana began in earnest with the formation of the
People’s Progressive Party (PPP) in 1950. At the party’s first Congress on April 1, 1951, it adopted its
first constitution which contained this preamble: “In the firm belief that the people of British Guiana, like
peoples everywhere, are entitled to the full enjoyment of all their human rights and fundamental freedoms
often proclaimed as the common standard of achievements for all peoples and nations, we, the members
of the organization hereinafter named have resolved to combine our efforts to achieve the national
independence of British Guiana, and to secure for all Guianese social progress and increasingly better
standards of life.”

Last week, we commemorated World Press Freedom Day. Over half a century ago, it was recognized by
those who founded the PPP that human rights and fundamental freedoms were all linked to national
independence and the welfare of the people. Those who wrote the Party’s preamble to its constitution had
not only witnessed, but experienced the denial of many freedoms, including freedom of the press.

During the late President Cheddi Jagan’s first election to the country’s Parliament in 1947, he had cause
to point out in the Legislative Council that the colonial government and its big business community fully
controlled the press and this included the radio station. The radio station was owned by four of the largest
companies — Bookers, W.M Fogarty’s, Wieting & Richter and the Argosy C., printers of the Daily
Argosy. It enjoyed many privileges, being granted a government subsidy and an exclusive monopoly for
five years. Also, the three daily newspapers, the Guiana Graphic, the Daily Argosy and the Daily
Chronicle were all owned by big businesses, but more significant, the three newspapers and the radio
station had interlocking directorates. The sugar planters and the Georgetown Chamber of Commerce
owned the Guiana Graphic. All of these facts exposed by the young Cheddi Jagan in Parliament gave a
clear indication of the state of press freedom at that time, under colonial rule.

Later, in the early 50’s, two other historical events helped to show the picture of the state of freedom of
expression at that time. In 1952, Lionel Luckhoo moved in the Legislative Council what was known as
the Luckhoo Subversive Literature Bill, aimed at banning socialist literature from entering the country. In
office in 1953, the PPP sought to repeal the legislation. And after the suspension of the constitution in
1953, under the State of Emergency, the Arcade Printery owned by Cyril Shaw was put under 24-hour
police guard to ensure that it did not print Thunder, official organ of the PPP. There is a photo in an old
PPP booklet showing the two police guards on duty. As an aside, I would mention that I was then the
Editor of Thunder, and we managed by “hook or crook” to keep the paper going with the help of the
fearless Cyril Shaw, not even a member of the PPP, but angry at the colonial administration’s harshness.

The Mirror’s newspaper was established in the 60’s mainly because of the existing situation, wherein the
established newspapers, as always, refused to give any information on the PPP, which by that time had
been elected to government three times. Not only did they totally ignore printing anything positive about
the PPP, but they were first class at printing lies. During the troubled years of the 60’s, the Guiana
Chronicle printed wild stories about Cuban ships off the shores of BG ready to invade and the vast armies
of Cubans in the country, guns on the ready. At that time there were exactly two Cubans in the country,








